Тема. Гра - подорож «У країні рідної мови», 3 клас

Мета: розширити  знання учнів  про  українську  мову;  показати  її  красу та  багатство за  допомогою  поетичного  слова,  розвивати  мовленеві  здібності  учнів;  виховувати  любов  до  рідної  землі,  свого  народу  та  рідної  мови.
Хід  гри
 Запрошуємо  вас 
У  найправдивішу  казку
 до  неї  відкривається 
вхід  через  мить.

Із  серцем  відкритим,
З обличчям  без  маски
У  світ  цей  чарівний,
Сміливо  ступіть.

Господарка  казки
Красуня  чудова
Вийшла  вітати
Гостей  дорогих.

МОВА
Я – наука непроста, хоча і цікава,
В королівстві я живу слова і забави.
І в свою майстерню мовну,
Доки ви зі мною,
Мовних скарбів пребагато
Візьмете з собою.
В подорож усіх вас кличу,
До складних завдань.
Тож не зрадьте, любі діти,
Моїх сподівань.
Ну, нарешті, здогадались, хто я?
Звать мене звичайно…

ДІТИ
Українська мова

Мова
Хочу  до  вас  я  звернутися  діти.
Можна  людині  без  мови  прожити,
Можна  без  пісні, без  загадки  й  казки?
Хто  відповість?
Поміркуйте  будь – ласка!

Як  же  людині  без  казки  і  слова,
Без  задушевної  пісні  й  розмови?
Думаю  я, що  таке  неможливо.
Мова  людини  -  це  щастя, це  диво!

З  нею  людина  розумна  й  щаслива
Знаючи  мову, спілкуються  люди,
Мова загине  - й  людини  не  буде.

Пісня.

УЧЕНЬ
Ми про тебе, мово, багато віршів знаємо.

Українська моя рідна мово,
В кожнім слові твоїм – цілий світ!
Бачу барви в нім веселкові
І калини червоний цвіт.

А ще небо блакитне, бездонне,
І ярило, й пшеничні поля,
Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –
Вся моя українська земля.

Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ.
Ця мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.

Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це українська мова барвінкова
Така багата й вічно молода.

Вимовляю кожне слово,
Кожне слово, наче спів.
Найдорожча рідна мова
Мова діда і батьків.

Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова,
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

ПІСНЯ «УКРАЇНА»

Ми з вами всі живемо в Україні,
Мова чудова і пісні в нас чарівні.
Треба, щоб мову ми вчили і знали,
й нею частенько розмовляли.

УЧИТЕЛЬ
У кожного народу є те, що виділяє його з-поміж інших народів. Ми українці – щасливі, бо маємо свою державу – Україну і свою українську мову. Наша мова барвиста, співуча й лагідна. То ж кожен з нас і всі гуртом маємо плекати і берегти найкращу квітку нашої землі – українську мову. «Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це один з найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію.

Мова - краса  спілкування ,
Мова  - як  сонце  ясне
Мова - то  предків  надбання
Мова  - багатство  моє. 

Мова - то чиста  криниця,
Де  б’є  мов  сльоза  джерело
Мова -  це  наша  світлиця,
Вона  як  добірне  зерно.
Мова -  державна  перлина,
Нею  завжди  дорожіть
Без  мови  немає країни -
Мову,  як  матір  любіть.

В кожній  країні  є  мова  своя
Кожна людина  свою  мову  знає
Любить  безмежно  її й  поважає
Рідна  одним  мова  східна  -  японська
Іншим  найкраща  -  китайська, естонська
Мова  у  світі  панує  англійська
Нам  найрідніша  своя,  українська.

Ураїнська  мова  належить  до  високорозвинених  мов  світу.
У  далекому  1934  році  у  Франції  на  конкурсі  мов  наша  мова  була  визнана  другою  серед  європейських  мов  за  мелозвучністю.

Учитель
Йшов  час, змінювалася  людина.  Багато  людей  доклали  зусиль,  щоб  сьогодні  ми  з  вами  могли  читати  й  писати.

Де мова народилась,
Ніхто того не знає,
Хоч всяк її шанує,
Хоч всяк її вивчає.

Де мова народилась,
То там вона й згодилась,
Щоб им її вивчали,
Щоб нею ми гордились.

Щороку 21 лютого народи нашої планети святкують день рідної мови. Так люди нагадують одне одному, як важливо берегти рідну мову.
Міжнаро́дний день рі́дної мо́ви — день, який відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року. Про «підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» було оголошено на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, що проходила 2 жовтня — 17 листопада 1999 року в Парижі.
Оскільки з 6 000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. Окрім того, організація вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги
Пісня

Я хочу загадати вам загадку.
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не завжди на терезах
Ти ціну їм підбереш.
Що це?

Діти. Знання.

Мова. Любі діти! Ви — учні 3-го класу, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.

Вчитель. Ви будете працювати зараз у групах: «Чомусики», «Пізнайки», «Питайлики» та «Барвінчата».

Вчитель. Команда «Чомусики» готова?

Діти. Готова!

Вчитель. Ваш девіз?
Діти.

Ми Чомусиками стали,
Щоб усе на світі взнати.

Вчитель. Команда «Пізнайки» готова?

Діти. Готова!

Вчитель. Ваш девіз?

Діти.
Ми все хочемо пізнати,
Щоб розумними зростати.

Вчитель. Команда «Питайлики» готова?
Діти. Готова!

Вчитель. Ваш девіз?

Діти.
Що? Коли? Чому і як?
Хоче знати всяк.

Вчитель. Команда «Барвінчата» готова?

Діти. Готова!

Вчитель. Ваш девіз?

Діти.
Нам багато треба вчити,
Щоби мову збагатити.

Вчитель. Починаємо розминку.

Мовна  розминка
1        Скільки  букв  в українському  алфавіті  передають  голосні  звуки? (10)
2        Яка  різниця  між  буквою  і  звуком? (Букви  ми  пишемо  і  читаємо, а  звуки  вимовляємо  і  чуємо)
3        Яка  буква  алфавіту  не  передає  звук?  (ь)
4        Які  букви  завжди  передають  два  звуки? (щ, ї)
5        Що  таке  речення? (Слово,  або  кілька  слів,  які  виражають  закінчену  думку)
6        Що  таке  основа  речення? (підмет  і присудок)
7        На  які  питання  відповідає  підмет? ( хто?, що?)
8        На  які  питання  відповідає  присудок? (Що  робив?, що  буде  робити?)
9        Що  таке  корінь? (Спільна  частина  споріднених  слів)
10   Що  таке  закінчення? (Змінна  частина  слова,  яка  служить  для  зв’язку  з  іншими  словами  в  реченні)
11   Які  частини  слова складають  його  основу? (Корінь,  префікс,  суфікс)
12   За  допомогою  чого  утворюються  різні  форми  того  самого  слова? (закінчення)
13   Що  стоїть  між  літом  і  зимою? (і)
14   Чим  закінчується  вечір  і  починається  ранок? (р)
15   Хоч  не  риба, є  в  Дніпрі,  у  Десні, Дністрі? (д)
16   Що  стоїть  посередині  Полтави? (т)

Мова. Ось конверт.
Туди заглянем
І завдання прочитаєм.
Щось сама не розберу,
Допомоги в вас прошу.
(Капітани команд отримують конверти з завданнями).
Завдання.
 «Чомусики»
1.     Правильно закінчіть прислів’я.
Знай більше, а говори ... (менше).
2.     З’єднайте фразеологізми.
Гризти граніт наук — вносити неспокій.
Каламутити воду — нічого не робити.
Ловити ґав — наполегливо оволодівати знаннями.
3.     Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.
Як, мова, саме, дорога, життя, рідна, людині.
4.     Вставити пропущені літери, записати слова в алфавітному порядку і поставити наголоси.
Ш…потіти, …пекти, в…сна, д…ректор, пш…ниця, во…зал, ро…мова, ні…ті, сте…ка, пр…зидент.
5. Створити нове слово.
Префікс із слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова  поїздка.

«Пізнайки»
1.     Правильно закінчіть прислів’я.
Корінь навчання — гіркий, а плід — ... (солодкий).
2.     З’єднайте фразеологізми.
Мати довгий язик — прислухатися до чого-небудь.
Пекти раків – любити багато говорити.
Мотати на вус – червоніти.
3.     Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.
Тому, хто треба, хоче, мало, знати, спати, багато.
4.     Вставити пропущені літери, записати слова в алфавітному порядку і поставити наголоси.
Ш…потіти, …пекти, в…сна, д…ректор, пш…ниця, во…зал, ро…мова, ні…ті, сте…ка, пр…зидент.
5. Створити нове слово.
Префікс із слова  поїзд, корінь із слова  лісник, суфікс із слова  каток.

«Питайлики»
1.     Правильно закінчіть прислів’я.
Краще річ нова, а дружба ... (стара).
2.     З’єднайте фразеологізми.
У кишені вітер гуляє – людина, яка вміє все робити.
Майстер на всі справи берегти таємницю.
Набрати води в рот — нічого немає.
3.     Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.
Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.
4.     Вставити пропущені літери, записати слова в алфавітному порядку і поставити наголоси.
Ш…потіти, …пекти, в…сна, д…ректор, пш…ниця, во…зал, ро…мова, ні…ті, сте…ка, пр…зидент.
5. Створити нове слово.
Префікс із слова побудова, корінь із слова  купити, суфікс і закінчення із слова печатка.
«Барвінчата»
1.     Правильно закінчіть прислів’я.
Праця годує, а лінь ... (марнує).
2.     З’єднайте фразеологізми.
Танцювати під чужу дудку – перехитрити когось.
Обвести навколо пальця — змушувати когось говорити.
Тягти за язик — виконувати чужі вказівки.
3.     Із окремих слів скласти прислів’я. Пояснити його зміст.
Людський, мова, скарб, є, то.
4.     Вставити пропущені літери, записати слова в алфавітному порядку і поставити наголоси.
Ш…потіти, …пекти, в…сна, д…ректор, пш…ниця, во…зал, ро…мова, ні…ті, сте…ка, пр…зидент.
5. Створити нове слово.
Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка.

Мова. В Україні кажуть, що бабська зброя — віник та язик, бо українки
славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.

Оголошую конкурс  «Переговори капітана».
(Діти вчать скоромовки, виходять парами і, розповідаючи скоромовку, нама­гаються переговорити сусідку).
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.
Карл у Клари украв корали,
А Клара у Карла украла кларнет.
На дворі трава,
На траві дрова,
Не рубай дрова,
Бо трава здорова.
В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
(Підводиться підсумок змагань).

Вчитель. Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена лю­дина, але, почувши влучний жарт, — усміхається.
Пропонуємо сценки у виконанні команд.

На уроці
Вчитель. Яке завдання у нас було? Петров!
Петров. Позначити число у іменниках «штани» й «весна».
Чи однина, чи множина.
Вчитель. То ти вже виконав чи ні?
Петров.
«Весна», це ясно, в однині,
От зі «штанами» щось не те...
Завдання дуже непросте.
Вчитель.
І чим же, поясни мені,
Оті штани такі складні?
Петров.
У чому складність? Бо штани До половини — однина,
А трохи нижче - множина.

Ось такі близнята
На уроці мови Вчитель пита Вову:
А скажи тепер мені Як же буде в множині Іменник «людина»?
Й говорить дитина:
А це слово буде У множині «люди».
Бачу, знаєш мову —
Хвалить вчитель Вову. —
Мудрий ти хлопчина,
А як же буде в множині Іменник «дитина»?
І на це питання Вова без вагання:
Як таке не знати?
Це ж буде «близнята».
1-й ведучий. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллють ся над чарівною природою України слова солов’їної української мови, пе реплітаючись із чарівною мелодією.

Сценка "Наші відмінки"
Дійові особи: вчитель і учень Петров

Вчитель: Петров, вийди до дошки і запиши невеликий розповідь, який я тобі продиктую.
Учень виходить до дошки і готується писати.
Учитель(диктує): “Тато і мама докоряли Вову за погану поведінку. Вова винувато мовчав, а потім дав обіцянку виправитися."
Учень пише під диктовку на дошці.
Вчитель: Чудово! Підкресли у своєму оповіданні всі імена іменники.
Учень підкреслює слова: «тато», «мама», «Вову», «поведінка», «Вова», «обіцянка».
Вчитель: Готове? Визнач, в яких відмінках стоять ці іменники. Зрозумів?
Учень: Так!
Вчитель: Починай!
Учень: "Тато і мама". Хто? Що? Батьки. Отже, родовий відмінок.
Лаяли кого, чого? Вову. "Вова" - це ім'я. Значить, називний відмінок.
Лаяли за що? За погане поведінка. Видно, щось накоїв. Отже, у "поведінки" орудний відмінок.
Вова винувато мовчав. Значить, тут у "Вови" знахідний відмінок.
Ну, а "обіцянка", звичайно, в давальному відмінку, раз Вова його дав !
От і все!
Вчитель: Да-а, розбір вийшов оригінальний! Неси-но щоденник, Петров. Цікаво, яку позначку ти запропонував би собі поставити?
Учень: Яку? Звичайно, п'ятірку!
Вчитель: Значить, п'ятірку? До речі, у якому відмінку ти назвав це слово - "п'ятірку"?
Учень: У місцевому!
Вчитель: У місцевому? Чому ж?
Учень: Ну, я ж її сам запропонував!
КУХЛИК
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має гроші - не мина жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть кухлик той, що з краю.-
Продавщиця:
- Что? Чево? Я нє панімаю.
Кухлик люба покажіть, той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.-
Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:
- На Вкраїні живете й не знаєте мови.-
Продавщиця теж була гостра та бідова.
- У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова.-
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда в моєї корови:
Має, бідна, язика і не знає мови.

Мова. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови переплітаються із чарівною мелодією.

Конкурс «Української пісні»

Край, у якому зростає людина, -
Це, любий друже – твоя Батьківщина.
Знай, що нічого рідніше немає
Мови, якою вона розмовляє,
Мови співучої, нашої мови,
Все в ній багате від слова до слова.

Рідна мова, ти душа народу
Будь від роду і до роду
рідна мова материнська.

Ми є діти українські
Хлопці та дівчата.
Рідний край наш – Україна
Славна і багата.

Рідне небо, ясне сонце,
Місяць, зорі срібні
Рідний народ – українці,
Всі до нас подібні.

Ми Україну маєм вітати,
Хай буде достаток у кожній хаті.
Хай буде достаток у кожній родині
На славу велику усій Україні!

Вчитель. Думаю, що ваші серця запам’ятали слова про багатство, красу та мелодійність української мови — нашої гордості. Мови, якою ми розмов­ляємо, думаємо, без якої не мислимо свого існування.
Хай стеляться у світ життя дороги,
І не забудьмо маминої мови!

Мову  треба  вчити,
Мову  треба  знати,
Ясно  й  зрозуміло  треба  розмовляти.
Не  кривить  душею
Мови  не  цуратись 
А  разом  із  нею 
Долею  пишатись .
Ми  ж  бо  українці , 
Мова  в  нас  співуча
Збережімо  мову чисту  і  привітну.